How to Kill a Dog sætter fokus på den unge kvindes oplevelser i både teater, på tv og i musik.
(Foto: © Betina Garcia, DR)
De har telefoner med matchende lilla covers.
De giver impulsive high fives og håndtryk til hinanden, når den ene synes, den anden har sagt noget fedt. Hvis de altså ikke lige færdiggør hinandens sætninger.
Og så har de "forseglet" deres kunstneriske ægteskab ved at få en navlepiercing hver.
Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen, der sammen udgør kunstnerduoen How to Kill a Dog, er kreativt forelskede i hinanden.
- Vi dater dog ikke mere. Vi er blevet gift, har et ægteskab og et parforhold, griner Emma Sehested Høeg, da jeg spørger, om de stadig er lige så forelskede i hinanden, som da de mødtes på Den Danske Scenekunstskole i 2015.
Her uddannede de sig til henholdsvis skuespiller (Emma) og sceneinstruktør (Jennifer). I 2019 blev de færdige på skolen og deres afgangsprojekt, forestillingen 'Velkommen til Pandora', blev en kæmpe succes.
Siden har duoen lavet flere anmelderroste og utraditionelle teaterforestillinger, musikvideoer og scenografi til Emmas musik samt tv-serien 'Killjoy'.
Emma og Jennifer, der kalder How to Kill a Dog for et "kunstnerisk studio", har fokus på den unge kvindens oplevelser.
- Vi vil befri nogle af de kvindemyter, vi føler, vi har været spærret inde i, siger Jennifer.
- Men som vi også kan kende os selv i. I alle de karakterer og fortællinger er der noget, vi kan spejle os i, siger Emma med henvisning til Pandora-figuren fra græsk mytologi samt Lolita og Madonna-karaktererne, som hver især har været udgangspunkt for deres indtil videre tre forestillinger.
Sætter pris på den unge kvinde
How to Kill a Dog har allerede modtaget flere fornemme priser, og i aften lander endnu én til samlingen, når de får overrakt Kronprinsparrets Stjernedryspris.
Prisen er med til at cementere, at deres arbejde og fokus på den unge kvinde bliver værdsat, mener Jennifer:
- Da vi sendte vores første ansøgning, fik vi bare big no fra alle fonde.
- Så når man nu modtager sådan en pris, tænker man: "Det var noget værd." Ikke kun i vores øjne, men også i et samfund, der sætter pris på det og på den unge kvinde. For hun bliver jo brugt til alle mulige ting og dræbt hver aften på tv, smadret rundt og udstillet.
Gode anmeldelser og priser er også fede af en anden grund, siger Emma:
- Man tænker: "I tænder på det samme, som vi gør! I synes, det samme er sjovt, som vi gør!". Det er det, der skaber fællesskab.
Fællesskab med publikum
Og netop fællesskabet er meget stærkt mellem How to Kill a Dog og deres publikum, som tydeligvis kan kende sig selv i de skæve kvindekarakterer, Emma spiller på scenen.
- Min mand var inde at se en forestilling og sagde: "Dem, jeg sad ved siden af, sad hele tiden og sagde: - Det er mig, det er mig, det er mig," siger Jennifer og efterligner ivrigt kvinderne fra publikum, der begejstret peger mod Emma på scenen.
- Det virker, som om det betyder rigtig meget for folk at se de her forestillinger, og det er jo også derfor, man får lyst til at gøre det noget mere, fordi man kan se, at det faktisk ændrer noget i folk, siger Emma og fortsætter:
- Jeg mødte engang en pige i byen. Hun var virkelig sød, og man kunne se, at hun var berørt af at skulle sige det. Hun var begyndt at tage læbestift og boa på, og før i tiden havde hun aldrig turdet gøre det, fordi folk havde tænkt, at det var for meget. Og nu var hun bare begyndt at owne sig selv. Og så blev jeg jo rørt.
Netop iøjefaldende accessories som en boa eller knaldrød læbestift er nemlig ofte noget, man kan se Emma Sehested Høeg i, når hun optræder.
Men der er også mere outrerede outfits fra teaterforestillingerne, hvor hun har seks påklistrede bryster og kæmpe solbriller på. Eller en kjole, hvis print forestiller en nøgen kvindekrop.
Mange af de opfindsomme kostumer er skabt af scenograf Petruska Miehe-Renard. Sammen med producer Amanda Tilia Hamelle udgør de resten af How to Kill a Dog-holdet.
'Vi taler ikke ned til vores publikum, men op'
Emma og Jennifer har – blot fire år efter premieren på deres første forestilling – allerede mange succeser på cv'et. Og så er de lykkedes med dét, der er virkelig svært for mange i branchen, nemlig at få unge til at gå i teatret.
Ifølge Emma og Jennifer er 80 procent af deres publikum under 25 år, og Emma har et bud på hvorfor:
- Da jeg selv var ung, gad jeg aldrig se det kunst, der var lavet til mig – "ungdomsteater, ungdomsbøger, ungdomsfilm". Jeg ville se dét, det var lavet til "voksne". Vi taler ikke ned til vores publikum, men op. Vi vil da allerhelst have, at alle aldre og køn kan være med til "festen".
Ligegyldigt hvor gammel du er, kan du nok være ret sikker på, at du kommer til at høre meget mere til How to Kill a Dog fremover.
Duoen kan dog ikke afsløre særlig meget om deres fremtidsplaner, fordi mange af dem stadig er hemmelige. Jeg prøver dog alligevel at få lidt ud af dem...
I har lavet musik, teater og en tv-serie. Hvad er det næste – film?
- Ja!, udbryder Emma.
- Lad os bare sige det, kommer det så hemmelighedsfuldt fra Jennifer, inden hun slutter:
- Vi har en idé, men som alt andet er det jo hårdt arbejde.
Se med i aften kl. 21, når Kronprinsparrets Priser 2023 bliver vist på DRTV og DR1.
Author: April Jennings
Last Updated: 1702710004
Views: 1493
Rating: 4.6 / 5 (58 voted)
Reviews: 83% of readers found this page helpful
Name: April Jennings
Birthday: 1955-11-10
Address: 9457 Howe Rue, North Russell, IA 44807
Phone: +3939343462176435
Job: Firefighter
Hobby: Dancing, Playing Guitar, Playing Chess, Poker, Soccer, Cross-Stitching, Sewing
Introduction: My name is April Jennings, I am a artistic, priceless, strong-willed, dear, unswerving, multicolored, fearless person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.